مقدمه
مدتی پیش نویسنده این سطور که علاقهمند بررسی تطور گاهشماری در ایران و شناسایی اسناد تاریخدار است برحسب اتفاق به انجامهای در نسخهای خطی برخورد که روش نگارش تاریخ کتابت نسخه در این انجامه، روشی بدیع و البته کمی پیچیده به نظر میآمد. پس از جستجو معلوم شد که این روش تاریخنویسی انجامهها که در بیان ریاضی امروزین به آن استفاده از کسرهای اعشاری گفته میشود حدود 5 قرن سابقه داشته و مقالهها و گزارشهای چندی نیز درباره آن به زبانهای آلمانی و عربی تألیف شده است. در جهت معرفی این روش تاریخنویسی در انجامهها نویسنده این سطور تصمیم گرفت با جمعآوری نمونههای ایرانی این روش، گزارشی در خور خوانندگان فارسی زبان پدید آورد.
1. کلیات
در انجامه نسخهای از کتاب حاشیةالقوانین از میرزا ابوالقاسم گیلانی قمی (فقیه و اصولی قرن سیزدهم، مرگ در 1231 ق) متعلق به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران (که مشخصات و انجامه آن در جلد پنجم فهرست نسخههای خطی این کتابخانه تألیف محمدتقی دانشپژوه ص 1673 آمده) چنین آمده است: «... و کان الفراغ من تسویدها فی منتهی الثلث الاول من النصف الثانی من السبع الخامس من الخمس الرابع من النصف الثانی من الثلث الثانی من الثلث الثالث من الربع الاول من الخمس الخامس من النصف الاول من الخمس الرابع من النصف الاول من الخمس الثالث من النصف الاول من الالف الثانی. .» که همانگونه که در ادامه این مقاله نشان خواهیم داد متعلق به تاریخ پنج شنبه نوزدهم ماه ربیع الاول سال 1235 قمری میباشد.
پیش از پرداختن به اصل موضوع بهتر است نگاهی به ادبیات موجود درباره بررسی این روش بیاندازیم. در سال 1948 م / 1327 خ هلموت ریتر در مقالهای که در شماره اول از سال اول مجلد oriens منتشر کرد به صورتی عالمانه به شرح درباره چنین روش انجامهنویسی پرداخت. ریتر در این مقاله نوشته است که در پی برخورد با چند نمونه از این انجامهها به بررسی آنها پرداخته و علاقهمند به دانستن چگونگی طرح آنها در متون مختلف شده است. قدیمیترین انجامهای که از اینگونه تاریخنویسی در آن یادی شده و ریتر موفق به یافتن آن شده انجامهای است که کمال پاشازاده (مشهور به ابن کمال پاشا، نویسنده اهل عثمانی، مرگ در 950 ق) آن را تهیه کرده است. در عین حال، ریتر (ص 238) نوشته است که بر حسب اتفاق گزارشی از چگونگی حل این روش انجامهنویسی را در کتاب تسهیل المجاز الی فن المعمی و الالغاز تألیف شیخ طاهر بن صالح بن احمد جزایری (مورخ و نویسنده اهل شام و متولد دمشق، زندگی 1268ـ1338 ق) یافته است. نقل قول ریتر از این کتاب (برابر صفحات 49 تا 55 متن اصلی کتاب و ص 239 تا ص 242 مقاله ریتر، به نقل از خود ریتر) گزارشی از راه مطالعه اینگونه انجامهها است. در عین حال، قابل ذکر نیز هست که کوشش مولف این سطور برای یافتن نسخهای از تسهیل المجاز در ایران تـاکنـون بینتیجه مانده است. ریتر در انتهای مقاله خود به نقل از همین جزائری و نیز به نقل از اسماعیل حقی بروسوی بروسهای نتیجه میگیرد که واضع این نوع تاریخنویسی به تعبیر ریتر «دست و پاگیر» همین ابن کمال پاشا است. کهنترین انجامه تاریخ گذاری شده با همین روش نیز انجامهای به تاریخ 5 شوال سال 9220 و طرح شده به توسط ابن کمال پاشا است (ریتر، ص 247) که آن را در انتهای یکی از آثارش، تاریخ سلاطین آل عثمانی آورده است (هادی حسن ص 394). جزائری در کتاب پیش گفته خود (ص 49 به نقل از ریتر ص 239) این روش را تاریخ الکنایی نامیده است. از دیگر سو، هادی حسن (همانجا) ناظر به اینکه برای نخستین بار ابن کمال پاشا این روش را به کار برده است از آن با عنوان «تاریخ ابن کمال پاشا» یاد کرده است (نیز نک: موالدی، ص 214). کهنترین ذکر از اینگونه تاریخگذاری انجامهها نیز که مولف این سطور تاکنون موفق به یافتن آن در ایران شده «یادداشتی» است در برگ سیاُم مجموعهای خطی کتابت سالهای 1120 تا 1222 قمری که اکنون در کتابخانه ملی ایران نگهداری میشود. (نک: جلد یازدهم فهرست نسخههای خطی این کتابخانه از علینقی منزوی، ص 593) این یادداشت گزارشی است از پایان کتابت چند نسخه خطی بوسیله همین ابن کمال پاشا به تاریخ جمعه 19 صفر سال 926 قمری و البته همانگونه که ذکر شده این عبارت «انجامه» نیست.
انجامههای نسخههای خطی ایران که بوسیله این روش تاریخگذاری شدهاند و مولف این سطور موفق به یافتن آنها شده هیچ کدام کهنتر از قرن دوازدهم هجری نیستند.
2. تحلیل روش
در مورد این روش تاریخنویسی باید گفت به طور کلّی آنچه که صورت میپذیرد تبدیل نمودن تاریخ مورد نظر بر مبنای مقسوم علیههای دورههای زمانی است. به عبارت دیگر، تاریخ مورد نظر (در جزئیترین حالت، به ترتیب شامل ساعتِ روز، روز هفته، روز ماه، ماه و سال خود شامل یکان، دهگان و صدگان (در تاریخهای کمتر از هزار) و هزارگان (در سالهای پس از سال هزار قمری)) هریک به بخشهایی تقسیم، و موقعیت هریک، در نیمهها یا اجزایی که از تقسیم جزء مورد نظر پدید آمده است نشان داده میشود. برای درک بهتر مطلب، کلیه موارد فوق الاشاره را که در قالب یک انجامه کامل قابلیت طرح شدن خواهند داشت برمیشماریم:
1ـ2. ساعت: ساعتِ تهیه انجامه در قالب یک روز و براساس مقسوم علیههای یک روز (24 ساعت) بازنویسی میشده است. در این روش میتوان یک شبانه روز را به دو بخش (هر کدام 12 ساعت) و هر بخش 12 ساعته را نیز به سه بخش چهار ساعته تقسیم نمود. از اینرو در صورتی که مشخص شود در کدام بخش از یک بخش چهار ساعته از کدام نیمه روز قرار داریم، زمان (ساعت) مورد نظر کاتب نسخه به دست خواهد آمد.
در عین حال نکتهای که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که «روز» از چه هنگامی آغاز میگردد. به نظر میرسد در روش کسرنویسی انجامهها، روز (یا به عبارتی، شبانه روز) برابر سنت کلّی اسلامی از هنگام غروب آفتاب آغاز میشود.
در نخستین بخش از انجامهای که در ابتدای این مقاله ذکر کردیم، داریم: ... فی منتهی الثلث الاول من النصف الثانی ... (انتهای یک سوم اول از نیمه دوم). حال اگر فرض کنیم که روز از ساعت 6 بعد از ظهر آغاز میشده است، نیمه نخست روز از ساعت 6 (یا به عبارت امروزین، 18) تا ساعت 5 بامداد روز بعد، و نیمه دوم از ساعت 5 بامداد تا 6 عصر (یا 17) خواهد بود. و انتهای یک سوم اول از نیمه دوم، برابر ساعت 8 بامداد خواهد بود.
2ـ2. روز هفته: با توجه به اینکه هفت عدد اول بوده و قابل تقسیم مساوی نیست، روز هفته حتماً باید به عنوان مقسومی از هفت طرح شود. بر این اساس، در تعیین روز هفته خواهیم داشت:
السبع الاول (یک هفتم اول) برای روز یک شنبه
السبع الثانی (یک هفتم دوم) برای روز دوشنبه
السبع الثالث، سه شنبه
السبع الرابع، چهارشنبه
السبع الخامس، پنج شنبه
السبع السادس، جمعه
السبع السابع، شنبه
همانند موقعیت گذشته (یعنی ساعتِ روز)، در مورد روز هفته نیز توجه به آغاز شدن هفته از کدامین روز آن بسیار مهم میباشد. در قسمت اعظم متون گاهشماری و آثار نجومی دوره اسلامی هفته از روز یک شنبه آغاز میشده است (به عنوان نمونه، کثیرالدین فرغانی الجامع فی علم احکام النجوم، چاپ گولیوس لیپرت، ص 5). بنابراین به نظر میرسد در روش انجامهنویسی مورد نظر ما نیز باید هفته را از یک شنبه آغاز نمود (نیز نک: موالدی، ص 216).
به بررسی انجامه نمونه خود بازمیگردیم. در دومین بخش از این انجامه داریم: السبع الخامس ... بنابراین روز تحریر انجامه پنج شنبه بوده است.
3ـ2. روز ماه: موقعیت بعدی، محاسبه روز ماه است که با توجه به اینکه عدد 30 (تعداد روزهای یک ماه) به بخشهای مختلفی قابل تجزیه است رو به پیچیدگی دارد. در حالت انجامهنویسی مورد نظر میتوان یک ماه را به دو بخش (هریک پانزده روزه)، سه بخش (هر کدام، 10 روزه)، پنج بخش (هر کدام شش روز)، شش بخش (هر کدام 5 روز) و یا ده بخش (هر کدام سه روز) تقسیم نمود. در اینجا به ذکر موارد فوق میپردازیم:
الف: تقسیم ماه به دو بخش پانزده روزه و هر نیمه به سه بخش 5 روزه. در این حالت یک ماه به دو نیمه (نصفالاول و الثانی) و هر نیمه نیز به سه بخش پنج روزه (الثلث الاول، الثانی و الثالث) تقسیم میشود. برای تعیین روز ماه، باید موقعیت هر کدام از این یک پنجمها معین شود. به عنوان نمونه:
برای روز اول ماه خواهیم داشت: الخمس الاول من الثلث الاول من النصف الاول (یک پنجم اول از یک سوم اول از نیمه اول).
و برای روز پنجم خواهیم داشت: الخمس الخامس من الثلث الاول من النصف الاول (یک پنجم پنجم از یک سوم اول از نیمه اول).
و برای روز ششم: الخمس الاول من الثلث الثانی من النصف الاول (یک پنجم اول از یک سوم دوم از نیمه اول).
و برای روز دهم: الخمس الخامس من الثلث الثانی من النصف الاول (یک پنجم پنجم از یک سوم دوم از نیمه اول).
و برای روز یازدهم: الخمس الاول من الثلث الثالث من النصف الاول (یک پنجم اول از یک سوم سوم از نیمه اول).
و برای روز پانزدهم: الخمس الخامس من الثلث الثالث من النصف الاول (یک پنجم پنجم از یک سوم سوم از نیمه اول).
برای روزهای شانزدهم تا سیاُم ماه نیز ترتیب کاملاً بر همین اساس خواهد بود جز آنکه نیمه دوم ماه ذکر میگردد. بر این اساس برای روز شانزدهم خواهیم داشت: الخمس الاول من الثلث الاول من النصف الثانی (یک پنجم اول از یک سوم اول از نیمه دوم)
و برای روز بیستم: الخمس الخامس من الثلث الاول من النصف الثانی (یک پنجم پنجم از یک سوم اول از نیمه دوم)
و برای روز بیست و پنجم: الخمس الخامس من الثلث الثانی من النصف الثانی (یک پنجم پنجم از یک سوم دوم از نیمه دوم).
برای روز بیست و نهم: الخمس الرابع من الثلث الثالث من النصف الثانی (یک پنجم چهارم از یک سوم سوم از نیمه دوم).
و برای روز سی اُم: الخمس الخامس من الثلث الثالث من النصف الثانی (یک پنجم پنجم از یک سوم سوم از نیمه دوم).
ب. تقسیم ماه به دو بخش پانزده روزه و تقسیم هر نیمه به پنج بخش سه روزه. این روش تقریباً مانند روش الف است با این تفاوت که در هر نیمه ما با یک سومهای اول تا سوم از یک پنجمهای اول تا پنجم روبرو هستیم. به عبارت دیگر هر نیمه به 5 بخش سه روزه و بخش سه روزه نیز به سه جزء یک روزه تقسیم میشود. بر این اساس، برای روز اول ماه خواهیم داشت: الثلث الاول من الخمس الاول من النصف الاول (یک سوم اول از یک پنجم اول از نیمه اول).
و برای روز چهارم: الثلث الاول من الخمس الثانی من النصف الاول. (یک سوم اول از یک پنجم دوم از نیمه اول).
و برای روز هفتم: الثلث الاول من الخمس الثالث من النصف الاول (یک سوم اول از یک پنجم سوم از نیمه اول).
و برای روز دهم: الثلث الاول من الخمس الرابع من النصف الاول (یک سوم اول از یک پنجم چهارم از نیمه اول).
و برای روز سیزدهم: الثلث الاول من الخمس الخامس من النصف الاول (یک سوم اول از یک پنجم پنجم از نیمه اول).
و برای روز پانزدهم: الثلث الثالث من الخمس الخامس من النصف الاول (یک سوم سوم از یک پنجم پنجم از نیمه اول).
برای روز شانزدهم به بعد (نیمه دوم ماه) ترکیب کاملاً شبیه نیمه نخست ماه است جز آنکه روزها نسبت به نیمه دوم ماه شمرده میشوند. به عنوان نمونه روز بیست و نهم ماه موقعیتی برابر روز چهاردهم دارد جز آنکه در نیمه دوم ماه قرار دارد: الثلث الثانی من الخمس الخامس من النصف الثانی (یک سوم دوم از یک پنجم پنجم از نیمه دوم).
ج. تقسیم ماه به سه بخش ده روزه. در این حالت با چند روش مختلف روبرو خواهیم بود. میتوان هر کدام از بخشهای ده روزه را به یک بخش ده روزه؛ دو بخش پنج روزه یا پنج بخش دو روزه تقسیم نمود.
در صورتی که هر یک از بخشهای ده روزه را به ده جزء یک روزه تقسیم کنیم، موقعیت بخشهای سه گانه ده روزه حتماً باید معین شود. بر این اساس، برای نمونه برای روز اول خواهیم داشت: العشر الاول من الثلث الاول (یک دهم نخست از یک سوم اول)
و برای روز دهم: العشر العاشر من الثلث الاول (یک دهم دهم از یک سوم اول).
برای روز بیستم: العشر العاشر من الثلث الثانی (یک دهم دهم از یک سوم دوم).
و برای روز سیاُم العشر العاشر من الثلث الثالث (یکدهم دهم از یک سوم سوم).
و در صورتی که بخشهای ده روزه به دو بخش پنج روزه تقسیم شوند باید مشخص شود که هر روز به کدام بخش پنج روزه از کدام بخش ده روزه اختصاص دارد. بر این اساس خواهیم داشت:
برای روز اول: الخمس الاول من النصف الاول من الثلث الاول (یک پنجم اول از نیمه اول از یک سوم اول).
برای روز پنجم: الخمس الخامس من النصف الاول من الثلث الاول (یک پنجم پنجم از نیمه اول از یک سوم اول).
برای روز ششم: الخمس الاول من النصف الثانی من الثلث الاول. (یک پنجم اول از نیمه دوم از یک سوم اول).
برای روز دهم: الخمس الخامس من النصف الثانی من الثلث الاول (یک پنجم پنجم از نیمه دوم از یک سوم اول).
برای روزهای یازدهم تا بیستم تنها بخش یک سوم در هر عبارت به یک سوم دوم (الثلث الثانی) و برای روزهای بیست و یکم تا سیاُم نیز همین بخش به یک سوم سوم (الثلث الثالث) تغییر مییابد. دیگر اجزاء کاملاً برابر روزهای اول تا دهم میباشند.
در سومین شکل از این حالت، بخشهای ده روزه هر یک به پنج بخش دو روزه تقسیم میشوند و طبیعی است که در این شکل با نیمههای نخست و دوم، از یک پنجمهای نخست تا پنجم از یک سومهای نخست تا سوم روبرو هستیم. به عبارت دیگر، ماه به سه بخش ده روزه که هر بخش ده روزه نیز به پنج بخش که هر کدام دو روزه هستند تقسیم میشود. هر یک از اجزاء دو روزه به دو نیمه (النصف الاول و الثانی) تقسیم میشود. در این شکل برای روز اول ماه خواهیم داشت:
النصف الاول من الخمس الاول من الثلث الاول (نیمه نخست از یک پنجم نخست از نیمه نخست).
و برای روز دوم: النصف الثانی من الخمس الاول من الثلث الاول. (نیمه دوم از یک پنجم نخست از نیمه نخست).
در روزهای سوم و چهارم یک پنجم دوم (الخمس الثانی)، روزهای پنجم و ششم یک پنجم سوم (الخمس الثالث)، روزهای هفتم و هشتم یک پنجم چهارم (الخمس الرابع) و برای روزهای نهم و دهم نیز یک پنجم پنجم داریم (الخمس الخامس). روزهای یازدهم تا بیستم بخش دوم از یک سوم ماه است. بنابراین، در طی این بخش تنها مولفـﮥ تغییر یافته الثلث الثانی است. بر این اساس به عنوان نمونه برای روز یازدهم خواهیم داشت: النصف الاول من الخمس الاول من الثلث الثانی (نیمه نخست از یک پنجم نخست از یک سوم دوم). روزهای بیست و یکم تا سیاُم ماه نیز، متعلق به یک سوم سوم از ماه هستند. بر این اساس در این دوره ده روزه نیز تنها مولفه تغییر یافته یک سوم سوم (الثلث الثالث) است. بر این اساس روز بیست و یکم خواهد بود: النصف الاول من الخمس الاول من الثلث الثالث (نیمه اول از یک پنجم اول از یک سوم سوم) و روز سیاُم نیز خواهد بود: النصف الثانی من الخمس الخامس من الثلث الثالث (نیمه دوم از یک پنجم پنجم از یک سوم سوم).
د. تقسیم ماه به پنج بخش شش روزه: در این شکل، روزهای ماه به پنج بخش شش روزه تقسیم میشوند. این اجزاء شش روزه را نیز میتوان به شش بخش یک روزه، سه بخش دو روزه یا دو بخش سه روزه تقسیم نمود. در صورتی که این بخشهای شش روزه را به شش جزء یک روزه تقسیم کنیم خواهیم داشت:
برای روز اول: السدس الاول من الخمس الاول (یک ششم نخست از یک پنجم نخست).
و روز دوم: السدس الثانی من الخمس الاول.
روز ششم: السدس الخامس من الخمس الاول.
روز هفتم: السدس الاول من الخمس الثانی.
روز سیزدهم: السدس الاول من الخمس الثالث.
روز نوزدهم: السدس الاول من الخمس الرابع.
روز بیست و پنجم: السدس الاول من الخمس الخامس.
روز سیاُم: السدس السادس من الخمس الخامس.
و در صورتی که این اجزاء شش روزه را به سه بخش دو روزه تقسیم کنیم، هر یک از سه گانهها دو جزء (النصف الاول و الثانی) خواهند داشت. در این حالت، جزءهای یک پنجمی (الخمس) به همراه اجزاء یک سوم (الثلث) که هر کدام یک نیمه (النصف) دارند مطرح خواهند شد. بر این اساس، برای روز اول خواهیم داشت: النصف الاول من الثلث الاول من الخمس الاول (نیمه نخست از یک سوم نخست از یک پنحم نخست).
و برای روز دوم: النصف الثانی من الثلث الاول من الخمس الاول (نیمه دوم از یک سوم نخست از یک پنجم نخست).
و برای روز سوم: النصف الاول من الثلث الثانی من الخمس الاول.
و برای روز هفتم: النصف الاول من الثلث الاول من الخمس الثانی.
طبیعی خواهد بود که از روز هفتم به بعد بیشترین دامنه تغییرات مربوط به بخشهای یک پنجمی (الخمس) است. در سایر اجزاء، صورتهای نیمه نخست و دوم و یک سوم نخست، دوم و سوم تکرار میگردند:
روز سیزدهم: النصف الاول من الثلث الاول من الخمس الثالث (نیمه نخست از یک سوم نخست از یک پنجم سوم)
روز نوزدهم: النصف الاول من الثلث الاول من الخمس الرابع
روز بیست و پنجم: النصف الاول من الثلث الاول من الخمس الخامس.
روز سیاُم: النصف الثانی من الثلث الثالث من الخمس الخامس.
در حالت بعدی میتوان ماه را به پنج بخش شش روزه، و هر بخش شش روزه را نیز به دو جزء سه روزه تقسیم نمود. که در این صورت این اجزاء دو روزه هر یک سه عضو (یک سوم نخست، دوم و سوم: الثلث الاول، الثانی و الثالث) خواهند داشت. در این شکل، برای روز اول خواهیم داشت: الثلث الاول من النصف الاول من الخمس الاول (یک سوم نخست از نیمه نخست از یک پنجم نخست).
و روز دوم: الثلث الثانی من النصف الاول من الخمس الاول
روز سوم: الثلث الثالث من النصف الاول من الخمس الاول
روز چهارم: الثلث الاول من النصف الثانی من الخمس الاول
روز پنجم: الثلث الثالنی من النصف الثانی من الخمس الاول
روز ششم: الثلث الثالث من النصف الثانی من الخمص الاول
و همانند روش گذشته از روز هفتم به بعد تغییرات عموماً در بخشهای یک پنجم (الخمس) رخ میدهد. در سایر اجزاء صورتهای یک سومهای نخست، دوم و سوم و نیمههای نخست و دوم تکرار میشوند.
ﻫ. تقسیم ماه به شش بخش پنج روزه. برعکس شکل گذشته، در این شکل روزهای ماه به شش بخش هر کدام شامل پنج روز تقسیم میشود و بدیهی است که با یک ششمها (در تقسیم ماه به 6 بخش) و یک پنجمها (در تقسیم هر بخش ششگانه به پنج روز) روبرو خواهیم بود. بر این اساس برای روز اول خواهیم داشت: الخمس الاول من السدس الاول (یک پنجم نخست از یک ششم نخست).
روز دوم: الخمس الثانی من السدس الاول
روز ششم: الخمس الاول من السدس الثانی.
در این شکل، از روز ششم به بعد اجزاء پنج گانه تکرار شده و جزء یک ششم میباشد که روند صعودی دارد:
روز پانزدهم: الخمس الخامس من السدس الثالث
روز بیستم: الخمس الخامس من السدس الرابع
روز سی اُم: الخمس الخامس من السدس السادس.
و. تقسیم ماه به ده بخش سه روزه: در این شکل با یک سومها (الثلث) شامل یک سومهای نخست تا سوم از اجزاء یک دهم (العاشر) شامل یک دهمهای نخست تا دهم روبرو هستیم. بر این اساس، برای روز اول ماه خواهیم داشت: الثلث الاول من العشر الاول (یک سوم نخست از یک دهم نخست).
و برای روز دوم: الثلث الثانی من العشر الاول
روز سوم: الثلث الثالث من العشر الاول
از روز چهارم به بعد یک سومها (الثلث) تکرار شده و یک دهمها (العاشر) افزایش مییابند.
روز سیزدهم: الثلث الاول من العشر الخامس
روز بیستم: الثلث الثانی من العشر السابع
روز سیاُم: الثلث الثالث من العشر العاشر
اکنون، در پایان بررسی چگونگی روشهای مختلف نوشتن روز ماه، به بررسی انجامه نمونه خود که در ابتدای مقاله ذکر کردیم برمیگردیم. در گزاره بعدی این انجامه (پس از ذکر ساعت و روز هفته) داریم ... الخمس الرابع من النصف الثانی من الثلث الثانی ...: برابر آنچه در سطور قبل گذشت، کاتب نسخـﮥ خطی کتاب حاشیةالقوانین ماه را به سه بخش ده روزه و هر جزء ده روزه را به دو بخش (هر بخش شامل پنج روز) تقسیم نموده است. روز مورد نظر نیز روز نوزدهم ماه (یک پنجم چهارم از نیمه دوم از یک سوم دوم) میباشد.
4ـ2. شماره ماه: با توجه به شماره دوازده تایی تعداد ماههای هر سال راههای مختلفی برای تقسیم آنها و در نتیجه ذکر شماره ماه براساس روش انجامهنویسی کسرهای اعشاری وجود دارد. بر این اساس میتوان تعداد ماههای سال را به سه بخش چهارتایی، چهار بخش سه تایی، شش بخش دوتایی و یا دو بخش شش تایی تقسیم نمود. در شکل آخر (دو بخش شش تایی) نیز میتوان هر بخش را به دو بخش سه تایی یا سه بخش دو تایی یا شش بخش یگانه تقسیم نمود.
در صورتی که ماههای سال را به سه بخش تقسیم نمائیم در هر یک از بخشها با چهارماه مواجه خواهیم بود. بنابراین ماه مورد نظر «یک چهارم از یک سوم» خواهد بود. در این شکل:
ماه محرم برابر الربع الاول من الثلث الاول (یک چهارم نخست از یک سوم نخست) خواهد بود.
و ماه صفر، الربع الثانی من الثلث الاول
و ماه ربیع اول، الربع الثالث من الثلث الاول
و ماه ربیع ثانی (ماه چهارم)، الربع الرابع من الثلث الاول
برای ماه جمادی اول (پنجم) الربع الاول من الثلث الثانی
برای ماه نهم (رمضان) الربع الاول من الثلث الثالث.
در شکل بعدی، میتوان ماهها را به چهار بخش سه تایی تقسیم نمود و در هر کدام از این بخشها با یک سومها (الثلث) از یک چهارمها (الربع) روبرو خواهیم بود. کمی شبیه روش (شکل) قبلی. بر این اساس، برای ماه اول (محرم) خواهیم داشت: الثلث الاول من الربع الاول (یک سوم نخست از یک چهارم نخست) و برای ماه دوم (صفر): الثلث الثانی من الربع الاول
و برای ماه سوم (ربیع اول): الثلث الثالث من الربع الاول
برای ماه چهارم (ربیع دوم): الثلث الاول من الربع الثانی
برای ماه هفتم (رجب): الثلث الاول من الربع الثالث
برای ماه دهم (شوال): الثلث الاول من الربع الرابع
در شکل بعدی میتوان ماهها را به شش بخش دو تایی تقسیم نمود. در این شکل با نیمههای اول و دوم از بخشهای اول تا ششم مواجه خواهیم بود. بر این اساس، برای ماه نخست (محرم) خواهیم داشت: النصف الاول من السدس الاول (نیمه نخست از یک ششم نخست).
و برای ماه دوم: النصف الثانی من السدس الاول
و برای ماه سوم: النصف الاول من السدس الثانی
برای ماه نهم: النصف الاول من السدس الخامس
و برای ماه دوازدهم: النصف الثانی من السدس السادس.
در شکل بعدی میتوانیم ماهها را به دو بخش ششتایی تقسیم کنیم. در این شکل میتوان در هر بخش شش تایی موارد زیر را اعمال کرد: شش بخش یک عضوی، دو بخش سه عضوی یا سه بخش دو عضوی.
در حالت نخست موضوع اصلاً پیچیده نیست:
برای ماه اول: السدس الاول من النصف الاول
برای ماه دوم: السدس الثانی من النصف الاول
برای ماه ششم: السدس السادس من النصف الاول
برای ماه هفتم: السدس الاول من النصف الثانی
برای ماه نهم: السدس الثالث من النصف الثانی
برای ماه دوازدهم: السدس السادس من النصف الثانی.
اما در حالتهای دیگر این شکل (برای هر یک از نیمههای شش ماهه سال) موضوع کمی پیچیدهتر میشود. به عنوان نمونه، اگر هر نیمه را به دو قسمت سه عضوی تقسیم کنیم، هر عضو این مجموعه سه تایی یک سوم از یک نیمه از یک نیمه شش ماهه سال است. در این شکل، برای ماه یکم (محرم) خواهیم داشت: الثلث الاول من النصف الاول من النصف الاول.
برای ماه دوم: الثلث الثانی من النصف الاول من النصف الاول.
برای ماه سوم: الثلث الثالث من النصف الاول من النصف الاول.
برای ماه چهارم: الثلث الاول من النصف الثانی من النصف الاول.
برای ماه ششم: الثلث الثانی من النصف الثانی من النصف الاول.
برای ماه نهم: الثلث الثالث من النصف الاول من النصف الثانی.
برای ماه یازدهم: الثلث الثانی من النصف الثانی من النصف الثانی.
و برای ماه دوازدهم: الثلث الثالث من النصف الثانی من النصف الثانی.
در تنها شکل باقی مانده از شکلهای موجود برای تعیین شماره ماه سال، میتوان هر نیمه شش ماهه را به سه بخش دو عضوی تقسیم نمود. در این حالت، با نیمههای نخست و دوم از یک سومهای نخست تا سوم از نیمههای نخست و دوم روبرو خواهیم بود. بر این اساس در این شکل برای ماه نخست خواهیم داشت: النصف الاول من الثلث الاول من النصف الاول.
برای ماه دوم: النصف الثانی من الثلث الاول من النصف الاول
برای ماه سوم: النصف الاول من الثلث الثانی من النصف الاول
برای ماه هفتم: النصف الاول من الثلث الاول من النصف الثانی
برای ماه نهم: النصف الاول من الثلث الثانی من النصف الثانی.
برای ماه یازدهم: النصف الاول من الثلث الثالث من النصف الثانی.
و برای ماه دوازدهم: النصف الثانی من الثلث الثالث من النصف الثانی.
به بررسی انجامه خود برمیگردیم، گزاره بعدی ذکر شده در این انجامه، شماره ماه است که به صورت «... من الثلث الثالث من الربع الاول ...» آمده است. بنابراین، ناسخ، ماههای سال را به چهار بخش سهتایی تقسیم نموده و ماه مورد نظر، یک سوم سوم از یک چهارم نخست، یا به عبارت دیگر ماه سوم (ربیع الاول) بوده است.
5ـ2. شماره سال: اگرچه در ظاهر بخاطر وسیع بودن دامنه طراحی سال مورد نظر (بخاطر قرار گرفتن دورههای قرنی) شکلهای قابل طرح بسیار متعدد به نظر میرسند، اما در واقع موارد مورد استفاده در انجامهها محدود و تقریباً متحدالشکل هستند.
نکته مهم در بررسی اولیه چگونگی تبیین سال، تقسیم آن به دو بخش کلّی هزاره نخست هجری (از سال 1 تا سال 1000 هجری) و هزاره دوم (از سال 1001 تا اواسط قرن سیزدهم هجری، یعنی زمان حدودی استفاده از استنساخ برای تولید کتاب در شرق) میباشد و قاعدتاً این دو بوسیله هزاره (الف) از هم جدا میشدهاند (به عبارت دیگر، در موارد مربوط به پس از سال 1001 میتوان از الف الثانی استفاده نمود، با توجه به این که مولف این سطور همانگونه که پیش از این ذکر شد هنوز موفق به یافتن انجامهای قبل از قرن دوازده نشده است).
در یکی ـ دو مورد در انجامههای نوشته شده بوسیله کسرهای اعشاری شماره قرن نوشته شده است. به عنوان نمونه، المائه الثالثه عشر (نک: ریتر، ص 247).
همانگونه که در بخش نمونه خواهید دید، میتوان هر هزاره را به دو بخش پانصد ساله یا ده بخش صد ساله تقسیم نمود و به طور کلی میتوان گفت در بخش تبیین سال این گونه انجامهها، تنوع میتواند بیش از هر بخش دیگر باشد، اما به طور کلی باید گفت برای تعیین سال از شکل روشن نمودن موقعیت شمارشی قرنها استفاده میشده است. یعنی شماره هر قرن معین میشده و در گام بعدی سال قرن مشخص میشده است.
برای تبیینِ سالِ قرن روشهای متعددی میتوان به کار برد، هر قرن را میتوان به دو دسته پنجاه ساله (النصف الاول و الثانی) تقسیم نمود و هر کدام از نیمهها را نیز میتوان به دو ربع قرن (ربعالاول و الثانی) و هر کدام از این ربعها را نیز به 5 بخش پنج ساله (با عنوان الخمس، از الخمس الاول تا الخمس الخامس) تقسیم نمود.
در شکل بعدی میتوان هر قرن را به 5 بخش بیست ساله و هر بخش را نیز به 2 بخش ده ساله تقسیم نمود.
و در شکل بعدی، میتوان هر قرن را به ده بخش ده ساله (هر کدام با نام العشر) تقسیم نمود و این پردامنهترین روشی است که در نمونههای تاکنون به دست آمده به کار رفتهاند.
براساس آنچه در شکل قبلی ذکر شد میتوان با استفاده از دورههای ده ساله (عُشری) هر قرن را به قطعاتی تقسیم کرد و در نهایت با تعیین موقعیت هر کدام از ده بخش هر عُشر موقعیت سال را تبیین نمود.
در زمینه تعیین سال، این نکته نیز گفتنی است که در موارد نادر از واژه «عقد» نیز بجای قرن استفاده شده است (از جمله نک: ص 246 مقاله پیش گفته ریتر). در مواردی فراوانتر، بجای قرن از عُشر استفاده شده است. یعنی هر هزاره به ده دوره 100 ساله (= قرن، عُشر) تقسیم شده است. به عبارت دیگر مثلاً بجای ذکر «القرن الثانی من الالف الثانی»، جمله «العشر الثانی من الالف الثانی» آمده است.
اجازه بدهید به نمونه انجامه مورد نظر خود که در ابتدای این مقاله ذکر شد بازگردیم. تاکنون روشن شد که این انجامه در روز نوزدهم از ماه سوم کتابت شده است، در مورد سال آن نیز، گزاره مورد نظر چنین است: «... من الخمس الخامس من النصف الاول من الخمس الرابع من النصف الاول من الخمس الثالث من النصف الاول من الالف الثانی».
بررسی خود را از آخر گزاره آغاز میکنیم: به جز الالف الثانی (هزاره دوم) داریم الخمس الثالث من النصف الاول. پس هزاره به دو بخش تقسیم شده است و هر نیمه مشتمل بر پنج بخش، طبیعتاً هر بخش شامل یک صد سال و یک پنجم سوم از این نیمه اول شامل سالهای 201 تا 300 خواهد بود. در ادامه داریم: من الخمس الرابع من النصف الاول. پس قرنی که شامل سالهای 201 تا 300 میباشد خود به دو نیمه، و هر نیمه نیز به پنج بخش (قاعدتاً ده ساله) تقسیم شده و ما با یک پنجم چهارم (سالهای 31 تا 40) از نیمه اول این قرن (سالهای 201 تا 250) روبرو هستیم. در ادامه داریم من الخمس الخامس من النصف الاول. پس دهه سالهای 231 تا 240 خود به دو نیمه (قاعدتاً پنج ساله) تقسیم شده که ما با یک پنجم پنجم از نیمه اول (یعنی سال 235) مواجه هستیم. فراموش نکنیم که گزاره مربوط به هزاره دوم است. بنابراین، سال مورد نظر خواهد شد 1235 قمری.
بررسی نمونههایی که مولف این سطور تاکنون موفق به یافتن آنها شده (در کتابخانههای ایران) به روشنتر شدن نحوه کار کمک بسیار میکند. اکنون اجازه بدهید به این نمونهها بپردازیم. از بین انجامههایی که مولف این سطور موفق به یافتن آنها شده موفق به حل بعضی شده و از حل بعضی دیگر نیز عاجز مانده است. بنابراین، ابتدا به بررسی انجامههای حل شده پرداخته و حل دسته دیگر را به آیندگان میسپارد.
3. نمونههای ایرانی تاریخنویسی انجامهها بوسیله کسرهای اعشاری:
نخستین نمونه (علاوه بر نمونه انجامه نسخهای از کتاب حاشیةالقوانین ابوالقاسم گیلانی قمی که در ابتدا به آن پرداختیم) نسخهای از کتاب شرح الالفیه از محمدجعفر استرآبادی (مرگ در 1263 ق) متعلق به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران میباشد. مشخصات این نسخه خطی و نیز انجامه آن در جلد هفتم فهرست نسخههای خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران ص 2739 ذکر شده است. بخش تاریخدار انجامه به شرح زیر است:
«... النصف الثانی من السبع الاول من العشر الرابع من الثلث الثانی من السدس الخامس من النصف الاول من العشر الاول من العشر الرابع من العشر الثالث من الالف الثانی من الهجرة.»
کار خود را آغاز میکنیم: انجامه در نیمه دوم روز (النصف الثانی) به پایان رسیده است.
روز هفته یک شنبه میباشد (السبع الاول).
روز ماه براساس گزاره زیر به دست میآید: من العشر الرابع من الثلث الثانی ... بنابراین ماه به سه بخش ده روزه (هر کدام یک ثلث) تقسیم شده و روز مورد نظر ما یک دهم چهارم از یک سوم دوم میباشد. یک سوم دوم روزهای یازدهم تا بیستم بوده و یک دهم چهارم، روز چهاردهم خواهد بود.
شماره ماه در گزاره بعدی آمده است: من السدس الخامس من النصف الاول ... بنابراین، 12 ماه سال به دو بخش شش عضوی (هر کدام، یک سدس) تقسین شده و ماه مورد نظر یک ششم پنجمی از نیمه اول میباشد، یا به عبارتی ماه پنجم یا جمادی الاول.
بقیه گزاره انجامه تعیین کننده سال مورد نظر ما است، اجازه بدهید از آخر به آن بپردازیم. علاوه بر هزاره دوم (الالف الثانی) داریم العشر الثالث؛ یک دهم (یا به عبارتی، قرن سوم) از هزاره که شامل سالهای 201 تا 300 خواهد بود. در ادامه باید به سراغ یک دهم چهارم از این قرن برویم، یعنی سالهای 231 تا 240 (العشر الرابع من العشر الثالث) و در نهایت، با یک دهم اول از دههای که شامل سالهای 231 تا 240 است روبرو هستیم (العشر الاول من العشر الرابع من العشر الثالث). بنابراین، سال مورد نظر 231 است که با هزاره دوم خواهد شد 1231 قمری.
2ـ3. نمونه بعدی متعلق به نسخهای از کتاب مصابیح الهدی از همان محمدجعفر استرآبادی میباشد. نسخه متعلق به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و مشخصات آن (همراه با انجامه) در جلد سوم فهرست نسخههای خطی این کتابخانه ص 621 ذکر شده است. متن تاریخدار انجامه به شرح زیر است: «... فی السبع الثانی من العشر الثالث من الثلث الثانی من السدس الرابع من النصف الثانی من العشر العاشر من الثلث (کذا، و صحیح آن: العشر) الثالث من العشر الثالث من الالف الثانی». اینک به خواندن این تاریخ میپردازیم که در مورد این نسخه سال تالیف (و نه سال کتابت آن) میباشد:
روز هفته دوشنبه است (یک هفتم دوم)
روز ماه سیزدهم است (و یک دهم سوم از یک سوم دوم).
ماه دهم یا «شوال» میباشد (یک ششم چهارم از نیمه دوم).
شماره سال 1230 میباشد، به صورت: الشعر الثالث (از هزاره اول، یعنی سالهای 201 تا 300) + العشر الثالث (از همین قرن، یعنی سالهای 221 تا 230) + العشر العاشر از همین دهه، یعنی سال 230) + هزاره دوم، یا به عبارت دیگر، 1230 ق.
نکتهای که ذکر آن اینجا شاید لازم باشد آن است که در معرفی این نسخه خطی سال تالیف آن سال 1237 دانسته شده است (شاید از آنجا که سال تالیف آن که با عدد نوشته شده مخدوش است) اما به نظر میرسد سال درست تالیف کتاب همین سال 1230 قمری باشد (نیز نک: احمد حسینی اشکوری، فهرست نسخههای خطی کتابخانه حضرت آیت الله مرعشی، ج 1، صفحه 303 در معرفی نسخهای از همین کتاب به شماره 3079).
3ـ3. نمونه دیگر، انجامه نسخهای از کتاب الانوار الخاقانیه متعلق به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران که مشخصات و انجامه آن در فهرست این کتابخانه جلد 7 صفحه 2621 ذکر شده است.
بخش تاریخدار انجامه به شرح زیر است: «... فی الخمس الاول من النصف الاول من الثلث الثالث من الربع الرابع من الثلث الثالث من الخمس الرابع من النصف الاول من العشر الرابع من العشر الثالث من الالف الثانی من الهجرة النبویه ...»
روز ماه بیست و یکم میباشد (یک پنجم اول از نیمه اول از یک سوم سوم).
شماره ماه دوازده میباشد، یا به عبارتی ماه ذیالحجه (یک چهارم چهارم از یک سوم سوم).
سال مورد نظر 1234 است. به شرح زیر: العشر الثالث (قرن سوم از هزاره اول، سالهای 201 تا 300) + العشر الرابع (از همین قرن، یعنی سالهای 231 تا 240) + النصف الاول (از همین دهه، یعنی سالهای 231 تا 235) + الخمس الرابع (از همین نیم دهه، یعنی سال 234) + هزاره دوم.
در این انجامه روز هفته مشخص نشده است.
4ـ3. نمونه بعدی انجامه نسخهای از کتاب شرح المقاله العاشره من اصول اقلیدس متعلق به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران که مشخصات و انجامه آن در جلد هشتم فهرست این کتابخانه صفحه 274 ذکر شده است. بخش تاریخدار انجامه به شرح زیر است:
«... فی الخمس الاول من السدس السادس من الربع الاول من الثلث الثانی من العشر الثالث من العشر التاسع من المائه الثالثه من الالف الثانی من الهجرة. »
روز ماه بیست و ششم میباشد (الخمس الاول من السدس السادس)
شماره ماه پنج میباشد (الربع الاول من الثلث الثانی)
سال آن 1283 (به شرح زیر) میباشد: المائه الثالثه (در این انجامه واژه المائه ذکر شده است. برخلاف چند نمونه گذشته که از عبارت العشر استفاده شده بود. قرن سوم (از هزاره اول) برابر سالهای 201 تا 300) + العشر التاسع (سالهای 281 تا 290) + الشعر الثالث (283) + هزاره دوم.
5ـ3. انجامه نسخهای از کتاب الاستصحاب و اشتراط بقاء الموضوع از ابوالمعالی بن محمد ابراهیم کرباسی کاخی (مرگ در 1261 قمری) متعلق به کتابخانه ملی ایران؛ با مشخصات و انجامه این نسخه در جلد یازدهم فهرست این کتابخانه صفحه 176 ذکر شده است. بخش تاریخدار انجامه به شرح زیر است: «... فی اواخر لیلة الاثنین العشر العاشر من الثلث الثالث من الثلث الاول من الربع الثالث من العشر السادس من العشر التاسع من العشر الثالث من الالف الثانی من الهجره». که برابر است با اواخر شب سیاُم ماه هفتم (رجب) سال 1286 هجری.
6ـ3. انجامه نسخهای از کتاب مظهرالمختار فی حکم النکاح مع الاعسار از محمدعلی بن محمدباقر اصفهانی بهبهانی متعلق به کتابخانه دانشکده الهیات دانشگاه تهران که مشخصات و انجامه آن در جلد دوم فهرست این کتابخانه صفحه 23 ذکر شده است.
بخش تاریخدار انجامه به شرح زیر است: «ضحی یوم السبت العشر الخامس من الثلث الثانی من الربع الرابع من الثلث الاول من العشر السادس من النصف الثانی من الخمس الرابع من العشر الثانی من الالف الثانی من الهجره ...» که برابر است با صبح روز شنبه پانزدهم ماه چهارم (ربیع الثانی) سال 1176 ق.
علاوه بر اینها، نمونههایی دیگر هم یافت شدهاند که انجامه آنها سادهتر از موارد فوق است. به عبارت دیگر، به هر دلیل، صورت ذکر شده برای انجامه شامل تنها بخشی از روش استفاده از کسرهای اعشاری است. در زیر به نمونههایی از این موارد «ساده شده» که موفق به یافتن آنها در انجامههای ایرانی شدهایم میپردازیم:
7ـ3. نسخهای از کتاب تیسیرالمرام لتفسیر الکلام از محقق اردبیلی، متعلق به کتابخانه ملک تهران که انجامه آن در جلد پنج فهرست این کتابخانه صفحه 31 ذکر شده است، بخش تاریخدار انجامه به شرح زیر است: «فی اول شهر ربیعالاول، رابع الشهور و مبداء الربع الثانی من ارباع السنه الخامسه فی العشر السادس الزاید علی الالف من الهجرة النبویة». که تنها بخشی از «سال» بوسیله کسرهای اعشاری ذکر شده است. یعنی سال 1055 قمری. عبارت «مبداء الربع الثانی من ارباع» در این انجامه اشاره به موقعیت ماه ربیع الاول در فصول سال دارد.
8ـ3. نسخهای از کتاب شرح جوامع از احمد بن محمدحسین شریف تنکابنی متعلق به کتابخانه دانشکده پزشکی دانشگاه تهران که مشخصات آن در فهرست این کتابخانه (مشهور به فهرست ره آورد) صفحه 717 ذکر شده است، بخش تاریخدار انجامه به شرح زیر است: «... عن الرابع من العشر الثالث من الشهر الثامن السنة التاسعه من العشر الرابع من المائه الثالثه من الالف الثانی من الهجرة» که برابر است با بیست و چهارم ماه شعبان سال 1239 قمری.
9ـ3. نسخهای از کتاب میزان السواد فی ابطال طریقة الظن و الاجتهاد از محمد بن ابراهیم خراسانی متعلق به کتابخانه ملی ایران که مشخصات و انجامه آن در جلد یازدهم فهرست این کتابخانه صفحه 174 ذکر شده است. بخش تاریخدار انجامه به شرح زیر است: «... فی الساعة السابعة من الیوم الثانی من الاسبوع الثانی من الشهر الرابع من السنة الرابعة من العشر الثالث من المائة الثالثه من الالف الثانی من الهجرة». که برابر است با ساعت هفت روز نهم ماه ربیع الثانی سال 1224 قمری.
10ـ3. انجامه بخش نخست از نسخهای از کتاب تحفه حکیم مومن تنکابنی نوشته حکیم مومن تنکابنی متعلق به کتابخانه ملی ایران به شماره 983 که مشخصات آن در جلد دوم فهرست این کتابخانه صفحه 172 ذکر شده است. البته قابل ذکر است که انجامه آن در فهرست این کتابخانه ذکر نشده و به طور اتفاقی به رویت نویسنده این سطور رسید. بخش تاریخدار انجامه به شرح زیر است: «... یوم الثالث و هو یوم الثالث من الثلث الاول من الشهر السادس من السنة الاولی من العشرة الرابعه من المائة الثالثه من الالف الثانی». که برابر است با روز سه شنبه سوم جمادی الثانی سال 1231 قمری.
همانگونه که در ابتدای این بخش از مقاله ذکر شد در طول بررسی انجامهها برای تهیه این مقاله مواردی نیز یافت شد که نویسنده این سطور موفق به حل و تعیین تاریخ انجامههای آنها نشد. مواردی از این دست که تاکنون موفق به یافتن آنها شدهایم به شرح زیر هستند:
1. انجامه نسخهای از کتاب منع المنع من الجمع بین الفاطمتین از محمدعلی بن محمد باقر اصفهانی بهبهانی در کتابخانه دانشکده الهیات دانشگاه تهران (نک: فهرست کتابخانه دانشکده الهیات دانشگاه تهران جلد دوم، صفحه 22). متن تاریخدار انجامه به شرح زیر است: «اواسط الثلث الثالث من العشر الخامس من الثلث الاول من الربع الرابع من العشر الثالث من العشر الثانی من الهجرة النبویه».
2. انجامه نسخهای از کتاب یادگار در دستور معما در کتابخانه مجلس شورای اسلامی، (نک: فهرست کتابخانه مجلس شورای اسلامی از استاد عبدالحسین حائری، جلد 23، صفحه 65).
متن تاریخدار انجامه به شرح زیر است: «... من الخمس الخامس من النصف الاول من الثلث الثالث من النصف الاول من الالف الثانی»
3. انجامه نسخهای از کتاب مظهرالآیات در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران (نک: فهرست نسخههای خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، جلد یازدهم، صفحه 2458).
متن تاریخدار انجامه به شرح زیر است: «فی آخرالخمس الخامس و خامس العشر الثالث من الثالث اعنی الخمیس من الخامس من العشر الخامس بعد العشر الرابع من المائه الثالثه من الالف الثانی من الهجرة».
4. انجامه نسخهای از رساله فی کیفیة تسطیح الکری از ابن صلاح همدانی در کتابخانه دانشکده الهیات دانشگاه تهران (نک: فهرست کتابهای خطی کتابخانه دانشکده الهیات دانشگاه تهران، ج یکم، صفحه 349).
متن تاریخدار انجامه به شرح زیر است: «فی الخمس الاول من السدس الاول من الربع الاول من الربع الثانی».
5. انجامه نسخهای از اجازه آقامحمدعلی بن آقا باقر بهبهانی به ملاعلی رشتی در کتابخانه ملک تهران (نک: فهرست نسخههای خطی کتابخانه ملی ملک تهران وابسته به آستان قدس، جلد پنجم، صفحه 143).
متن تاریخدار انجامه به شرح زیر است: «فی عصر یوم الاثنین العشر الخامس من الثلث الاول من الربع الثالث من العشر السادس من العشر الثالث من الالف الثانی من الهجرة».
6. انجامه نسخهای از کتاب مختصر فی الاصول در کتابخانه مسجد جامع کبیر یزد (نک: مجله نسخههای خطی، جلد چهارم، صفحه 412).
بخش تاریخدار انجامه به شرح زیر است: «الثلث الآخر من العشر الاخر من الشهر (العشر؟) الاول من الثلث الآخر من السنة الاولی من الثلث الآخر من الشهر (العشر؟) السابع من الامائه الثالثه من الالف الثانی من الهجرة».
منابع
الف. مطالعات
1. «نموذج من التاریخ بالکسور فی المخطوط العربی». جعفر هادی حسن، مجلـﮥ معهد المخطوطات العربیة، سال 39 شماره 2 ژانویه 1996.
2. «حل تعمیة التاریخ بالکسور»، مصطفی موالدی، مجلـﮥ معهد المخطوطات العربیة، سال 32 شماره 2، دسامبر 1987.
3. Hellmut Ritter, Datierung durch brűche. Oriens, Vol 1, no. 1, 1948.
ب. منابع انجامهها
- مولف این سطور برای جمعآوری انجامههای تاریخدار بوسیله کسرهای اعشاری (در حد وسع خود) کوشیده است فهرستهای مختف نسخههای خطی کتابخانههای ایران را بازبینی نماید. ذکر مشخصات این فهرستها (علاوه بر مواردی که در مقاله ذکر شدهاند) تنها موجب تطویل کلام است. به نظر نویسنده این سطور بهترین منبع برای آگاهی از مشخصات کتابشناختی این فهرستها گزارشی است که استاد احمد منزوی به تواتر در ابتدای بعضی مجلدات فهرستواره کتابهای فارسی (از جمله در ابتدای جلد 9) ذکر نمودهاند. بنابراین، بهترین راه آگاهی از فهرست این فهرستها و مشخصات کتابشناسی آنها مراجعه به این کتاب است.